Wednesday, February 4, 2009

:: 58 : Bunga Mawar Merah Jambu ::

seperti yg kakak saya sibuk sgt...
saya pun menaip entry ini...
:P




semalam...
saya bersama emak ke Istana Budaya , KL utk membeli tiket Puteri Gunung Ledang The Musical Season 3...

~ awal2 dulu saya & kakak tak mo pergi sbb dah tgk season 1 & 2...tp sbbkn promosi nya yg sgt menjeleskan kami...kami pun buat keputusan last minute utk tgk...hahaha... kami suka tengok teater muzikal... :) ... hidup enfiniti production...~

alkisah telah berlaku di sana...
ketika sampai di kaunter tiket , barisannya sangat panjang... adalah dalam 10 org...
jadi saya ke tandas dulu untuk melepaskan hajat...



ketika saya mendaki tangga...
ada seseorang ini iaitu pakcik guard telah senyum dan menegur saya , "selamat pagi..."
saya yang sememangnya murah dgn senyuman ini (ceh....hahaha... ) telah senyum kembali dan membalas , "selamat pagi..."
kemudian pakcik itu berkata lagi , "dalam dua tiga hari ni , saya tak nampak awak pun..."
saya terkejut... , "eh...! "
"awak staff di sini kan...? " , kata pakcik itu lagi...
"eyh...tak tak...bukannn..."
"ohh...saya ingat awk staff di sini..."
saya senyum sahaja...
kemudian saya pura-pura tanya (yelaa...kang die hingat kite nk masuk ofis ke...) "tandas dekat situ kan?"
"haa ye ye..."...
masih tersenyum...
saya terus berlalu...
sebentar kemudian pakcik itu bersuara lagi , "hati-hati ye , lantai tandas tu licin..."
saya senyum lagi...

kisah di dalam tandas......
~ sila jgn berasa geli kerana tiada apa-apa pun , cuma satu tandas tuh masih ada satu 'ketulan' yg empunyanya lupa nk flush...cesssss... ~
saya berfikir... "semalam cuti hari wilayah , sblm tu ahad , sabtu...mmg la 2 ,3 hari die tak nampak pun... (errr...ke ofis sana bukak??? )...hmm...pakcik nih saja mungkin mahu jadi peramah..."

saya keluar tandas...
kebetulan pakcik itu keluar dr bilik di tepi , tersenyum lagi...
saya meneruskan perjalanan untuk ke kaunter tiket...
setelah beberapa langkah...
pakcik itu tegur lagi...
"nak beli tiket ke?"
"ha'ah..." , saya menjawab sambil memandang muka pakcik...(tak pandang , tak sopan)
"err...saya nak bagi bunga ni kat awak..." , pakcik itu menghulurkan sekuntum bunga mawar berwarna merah jambu...

saya terkejut tapi tetap ambil (org dh bagi...amik je la...) ... "terima kasih..."
saya ingin pergi...
tapi pakcik itu menyambung kata-kata...
"kalau saya tanya sikit boleh ka?"
"ye?"
"saya nak tanya sikitla...tapi jangan marah ya..."
"errr...kenapa ye...? " , sedikit sangsi...
"awak ni masih single atau sudah berkahwin ye?" ~ohh..terus tanya berkahwin , bukan berpunya..~
"hah?...err...saya masih belajar..."
"ohh...masih belajar..." .... "saya berminat la dengan awak nih...kalau boleh saya nak berkenalan"
saya terkejut...
perasaan takut , risau , panik semua ada...
masa tu saya dah tak dengar apa-apa lagi...
yang saya tahu saya nak pergi dari pakcik itu sahaja...
pakcik itu masih menyambung kata-kata...
tapi sepatah haram saya tak dengar...
~ kot la dia ada kata saya nak kenalkan awk dengan anak saya...yg tu takpa lagi...tapi kalau untuk dia...ayoyoyoyoyoyo....~
saya berundur sedikit demi sedikit jauh dari pakcik...
mahu senyum tapi senyuman seperti sudah tak ikhlas...
apabila sudah jauh sedikit , saya berkata , "haa...takpela..."
saya terus berlalu dengan pantas tanpa menoleh lagi...

ketika di dalam barisan membeli tiket...
saya buat-buat sibuk menaip mesej SMS di telefon bimbit...
saya mendongak sedikit...
pakcik itu masih di situ memerhatikan saya...
saya bimbang lagi...
terus SMS emak yg menunggu di kereta , "mak...ada orang tackle kite...die bagi kite bunga...ayo...takotnye..."
mak menjawab , "macam-macam la ko ni..."
saya tergelak... XD

saya menunggu untuk giliran saya hampir sejam...
dalam pada itu , macam-macam ayat saya baca...
selepas selesai...
saya terus beredar dengan hayunan kaki yang amat pantas...
saya perasan yang pakcik tadi masih berada di tempat tadi , masih memerhatikan saya...
saya takut untuk menoleh...
terus ke kereta dan Alhamdulillah...
pakcik itu tidak mengekori saya...
saya tunjuk bunga tadi dekat mak...
mak hanya menggeleng...
huhuhu...

saya tak berani mahu mencium bunga itu seperti yang selalu dibuat orang ketika mendapat bunga...
manalah tahu ada apa-apa kan...
:P





itu adalah kali pertama saya mendapat bunga...
kalau tak silap saya lah...
tapi mak pernah juga bagi bunga masa hari konvokesyen saya dua tahun lepas...


saya juga sangat pelik...
dari dahulu , sejak sekolah di Miri...
saya asyik kena 'kacau' dengan orang yang sudah berusia...
betul...
saya pun tak faham kenapa...
adakah saya kelihatan sangat tua yang mereka sangka saya sebaya dengan mereka...
~ ceh...tua sangat ke haku ni...over la tu ....kite kan muka 12 thn... :P ~
hmmm...
mengapakah jejaka-jejaka yang muda tidak mahu menegur saya...???
~ cesssss... ~
mungkin mereka yang berusia ini tahu melihat peribadi seseorang itu...
tak perlu lihat luaran...
lihat saja , sudah tahu dalamannya...
~ uwekkkk... ~


oh ya...
tahun lepas terjadi juga perkara sebegini...
tapi bukan orang berusia...
umur lebih kurang 27tahun...
pekerja kedai fotostat...
kebetulan saya fotostat banyak...
saya tinggalkan nombor telefon supaya tauke , ulang suara TAUKE boleh hubungi saya jika sudah siap...
tak sangka pekerja tadi mengambil nombor saya itu untuk berkenalan...
tapi saya tak layan...
esok ketika mahu mengambil kertas fotostat , dia tanya soalan yang sama...
"awak umur berapa...dah kahwin ke belum..."
cesssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss....
tak macho langsung ngorat org lagu tu...
"no hp tu awk punya ke?"
"eyh bukannn...itu nombor mak saya..."
, saya menjawab dengan muka serius...
dia siap bersungguh-sungguh mahu hantar kertas-kertas fotostat saya yang berplastik-plastik itu ke kereta...
masih cuba hantar mesej walau sekali pun saya tak layan...
beberapa minggu lepas itu , mesej dia berbunyi "hai...ni no siapa ye? saya dah lupe la.."
haaa...
manyak cantik...
saya tak layan...
:P
sampai sekarang saya taknak ke kedai itu lagi...
tapi masalahnya...
kedai dia agak murah...
hmmm...
benci...





sekian ceritera saya kali ini...
maaf jika ada yang tak suka dengan tulisan kali ini...
bak kata Ally Iskandar... "saya peduli hape..."

hehehehehe...

assalamu'alaikum...
(^_*)


~ Sesiapa yang belum tengok PGLTM ni baik cepat beli tiket...
sangat rugi jika tak menontonnya...
saya dah tengok 2 kali masih nak tengok lagi... ~

No comments: