Thursday, February 26, 2009

:: 66 : Kenangan Novel ::

hye...
assalamu'alaikum...
lama x jenguk sini...
hari ni baru online setelah 4 hari pulang dr "bercuti"...
hahaha...
bercuti di mana?
itu akan diceritakan dalam next entry...

dh 4 hari kt umah tp tak online jgk...
buat ape?

sebenarnya kite dah terrrrr lekat baca novel la pula...
nih semua gara-gara lepas "cuti" aritu...
kite sewa novel (BIARLAH RAHSIA tulisan Rosliza Razali) , baca2 , tak puas hati dgn jalan cerita...
sbb tu lps habis baca novel tersebut...
kite pi cari pula novel2 lama dan baca...
satu novel tu (KL-LONDON by Ahadiat Akashah) kite habiskan dalam sehari...
esoknya sambung pula novel lain iaitu LAGENDA BUDAK SETAN by Ahadiat Akashah jugak...
sesiapa yg kaki novel dlm 10 thn yang lalu pasti tahu novel2 tulisan Ahadiat Akashah (AA)...
siapa yang bukan kaki novel , tak tahu la kut... :)





novel 1 ,
BIARLAH RAHSIA :
jalan cerita agak okey...
tetapi saya kurang minat sbb byk kesalahan dalam novel tersebut...
jalan ceritanya agak laju / cepat dan sedikit kucar-kacir...
contohnya , di awal novel penulis mengatakan watak itu mempunyai dua orang anak berusia 8 dan 10 thn...
tiba-tiba di pertengahan novel , penulis memceritakan bahawa anak2 tersebut adalah hasil perkahwinan pertama yang hanya bertahan selama setahun...
jadi persoalannya...bila anak kedua itu lahir????
mungkin mereka 'terbentuk' dalam tahun yang sama kut...hmmm.. ntah...

banyak juga kesalahan bahasa inggeris digunakan...seperti "I Loves You"...pada mulanya saya fikir mungkin kesalahan ketika menaip...tetapi jika smpi ke hujung masih begitu , tak tahu salah siapa...penulis atau penaip... XD ... ada juga ayat inggeris yang lain...mungkin ia adalah kesalahan biasa dan remeh , tetapi dalam sebuah novel , ia agak mengganggu pembacaan saya...jika ia berlaku ketika bercakap atau menulis blog (spt blog saya...hahahahahahaha) , saya tidak berapa kisah....tetapi di dalam novel yang saya bayar...agak mengecewakan... ~cesss...mcm la saya pandai sgt Bahasa Inggeris...saya sendiri sering menggunakan 'broken english' ketika bercakap...jadi apa yang saya nk kecoh sgt...?? :P ~

jalan cerita nya juga agak laju yang mungkin penulis tidak sabar2 ingin menamatkan ceritanya...ini membuatkan saya berfikir , mungkin penulis baru dalam bidang penulisan novel...(maaf jika penulis tersebut adalah orang lama sbb saya sendiri tak mengikuti dan mengetahui penulis2 novel yang ada di Malaysia ini)...
tp dr cara penyampaiannya...bagi saya , ulang suara..bagi SAYA...saya kurang berminat...ingin sahaja saya menutup novel itu di tengah jalan dan biarkan sahaja tanpa mengetahui cerita selanjutnya...tp saya tetap kuatkan semangat untuk menghabiskan novel tersebut dan akhirnya Alhamdulillah...selesai satu novel...
~ maaf jika penulis membaca ini...ini adalah pendapat saya...pendapat masng2 adalah berlainan bukan?? :) ~

novel ke-2 : KL-LONDON :
hmm...seperti biasa...tulisan-tulisan AA agak menarik...ayat2 yg digunakan ringan , senang untuk difahami...
novel ini ok la untuk saya...buktinya , saya habis dalam satu hari shj... XD
tp dari dulu , saya kurang meminati tulisan AA kerana beliau selalu menulis unsur2 lucah di dalam novel2 beliau. (tetapi tidak untuk novel ini...)..tp bkn lah masalah besar bg saya...
tp disebabkan populariti encik AA pada ketika itu (kira-kira 8-10 thn yg lalu kut) dan sekrang masih lagi dikenali (rumah beliau pun selalu masuk TV)...sy tetap juga baca tulisan beliau...seronok juga... :)

novel ke-3,
LAGENDA BUDAK SETAN :
mungkin ramai yang tahu tentang novel ini...
mula2 ada beberapa buah novel kalau tak silap dan atas permintaan ramai , penulis AA telah menggabungkan kesemuanya menjadi satu novel yang agak tebal...lebih kurang 1000 mukasurat...
novel ini punya kenangan peribadi buat saya...
walaupun saya rasa saya tak pernah menghabiskan satu novel tersebut...tetapi LBS betul2 memberi kenangan yang hebat buat saya...
ketika membaca di bahagian awal novel LBS tersebut...terbayang2 kisah lama saya...HAHAHAHAH... kerana ketika saya mula-mula baca novel tersebut kira-kira 8 thn yg lalu , saya masih lagi sedang angau 'bercinta monyet'...HAAHHAHA....sebab itulah... :)
tapi novel ini memang popular satu ketika dahulu... :)
dan saya masih lagi dalam proses menghabiskan novel tersebut...1000 mukasurat tu... bukan sikit...haha...

tp novel kegemaran saya iaitu RINDU SEMALAM tulisan siapa saya lupa , kini berada dalam bilik pembantu rumah saya...
cessss !!
saya sgt geram...kerana sebelum ini , dia selalu amik majalah mak dan habis hancur lunyai dibuatnya...
jadi saya risau kalau2 novel kegemaran saya itu juga akan hancur nanti...ingin saja saya mengamuk seperti semut...cessss...
tp td mak kata , mak dh bgtau dia , kalau dia nk baca , boleh , tp nnt letak balik dan jaga elok2...eyh...jap...mak tak ckp kot suruh jaga elok2...mak kata , "ko cakapla sendiri kt dia"... hadoila...cmne nk ckp...kang sat gi mesti die plak ngamuk sbb mesti dia ingt kite masuk bilik dia sbb tu kite tau novel tu kt dia skrg...jap jap...salah ke majikan masuk bilik dia..??? tp siapa majikan??? kite ke abah n mak??? huhuhuhuh... tp kalau lah novel tu dia tak pulangkan and kalau dia pulangkan dalam keadaan yang teruk...mmg la nk kena budak tu...kite jaga novel tu dr kite sekolah lagi...elok je lagi...mcm baru beli je...hmmm...

tp betulla...
kenapa org lain tak pandai jaga barang???
kami jaga & simpan brg2 bukan main elok lagi...sampai skrg masih elok...
bila smpi kt tgn org lain...
habis !!!
hancur !!!
tak pun , bkn brg milik kite , milik mereka , tp br je beli , dh hancur cm hape...
ayooo...
tak sayang brg ka????
huhuhuh...
aku pula yg risau...
:P

p/s : saya bukanlah penulis yang hebat untuk mengkritik penulis2 yang sedia ada...ini hanyalah pandangan peribadi saya.. tak salah bukan untuk pembaca memberi komen ? :)

~ Membaca novel sangat bagus untuk menjana fikiran , menjadikan diri lebih matang dan menanam sifat romantis dalam diri... CESS... ~

No comments: